Esch-sur-Sure 16-06-2018

Vanochtend vroeg op weg naar Bakel om een camper op te halen. We hebben ons oog een aantal weken geleden laten vallen op een tweedehands Carado T345 camper en die kunnen we voordat we een besluit nemen of we hem willen kopen, een weekje huren. We hebben goeie herinneringen aan het camperen in Nieuw Zeeland, Canada en de USA en willen het in Europa ook uitproberen. Er valt nog enorm veel te zien aan deze kant van de plas.. De dealer werkt ons vlot door de instructies heen (is ook niet de eerste keer dat we een camper huren alhoewel deze wel anders is dan de Amerikaanse) en rond de klok van elf gaan we onderweg. Er hebben verschillende bestemmingen op de rol gestaan maar uiteindelijk kiezen we ervoor richting de Vogezen en misschien de Jura te gaan. De eerste stop voor de nacht willen we maken in Luxemburg. Een stukje Brabant tot aan Weert rijden er binnendoor en daarna pakken we de snelweg. Ergens net onder Maastricht stoppen we voor de lunch. Er zijn worstenbroodjes uit Bakel aan boord dus dat komt helemaal in orde. Heel makkelijk om onderweg zo ff iets op te kunnen warmen. Na Luik nemen we de N wegen door de Ardennen en via Marche en Bastogne komen we al vlot aan de Luxemburgse grens. Doel is Heiderscheid waar camping Fuusekaul ook een zogenaamde camperplaats heeft. Dat zijn plekken voor de overnachting, soms met stroom en water maar soms ook zonder voorzieningen. Deze heeft zowel stroom als water en je kunt je vuil water er lossen en eventueel je toiletwater lozen plus een beste stek met gras voor een lutttele tien euro. We komen er rond drie uur aan en zoeken een mooie plek waar Abby rond kan scharrelen. Met haar is het de eerste keer kamperen, geen idee hoe dat zal gaan. Onderweg in de camper ligt ze zo dicht mogelijk in de buurt, dus tussen ons in😉. We relaxen buiten een beetje en maken nog een wandeling door en langs de aanliggende velden en bossen. Mooi hier! De camper is van alle gemakken voorzien. Warm water, een douche, toilet, een vast bed en prima stoelen en banken. De voorstoelen kunnen we draaien zodat je een leuk zitje krijgt. Hier gaan we het wel in uithouden komende week. Er worden pannenkoeken met spek en kaas gebakken en gegeten en ondanks de wat mindere weersvoorspelling voor vandaag kunnen we ook vanavond nog buiten vertoeven. Benieuwd naar het bed😌

Xonrupt-Longemer 17-06-2018

Alsof ik nog in de werkweek zit, om vijf uur wakker.. nog even draaien en nog eens en dan rond half zeven er maar uit. Op zich prima geslapen maar meer zat er niet in. Abby langs de graanvelden achter de camperplaats uitgelaten en daarna op het gemak een zondags ontbijt in de camper. Het is wel mooi weer maar te fris om nu al buiten te zitten. We breken op en proberen meteen het water vullen, dumpen en cleanen van het cassettetoilet hier uit. Kind kan de was doen. Dan op pad door het mooie Luxemburg. Voordat we de grens met Frankrijk oversteken nog een tankstop bij Aire de Bergchem want alhoewel ik geen Zeeuwse achtergrond heb moeten we toch even goedkoop tanken. Het dieselpeil stond nog dik boven een halve tank maar als je iets kunt besparen moet je het vooral niet nalaten! Frankrijk dus, via de van vroeger bekende “langsrij plaatsen” Thionville, Metz en Nancy over de A31 richting de Vogezen. Het laatste anderhalf uur rijden we via mooie binnendoor weggetjes en een eerste heuse “col”, hebben we dat ook gelijk uitgeprobeerd. Zowel bergop als bergaf gaat ook prima, de camper rijdt voortreffelijk en komt lekker vlot mee in het verkeer. Ook inhalen op de snelwegen gaat prima en een gemiddeld gangetje tussen 100/110 km is goed te doen. Via een stukje van de “Route des Cretes” over de flanken van de Ballons des Vosges” rijden we naar Xonrupt-Longemer alwaar we op camping Les Jonquilles een prachtig plekje zo aan het meer krijgen voor de luttele som van euro 14,20😉. We zijn zo geïnstalleerd en draaien de luifel eens uit. Zitten eronder droog voor de nu toch af en toe vallende spetters regen maar de temperatuur blijft binnen de perken. Met Abby loop ik aan de andere kant van de camping naar het meer waar ze naar hartelust kan ravotten en zwemmen. Op de camping ligt ze buiten vast aan de lange lijn. Dat gaat op zich prima. We hebben een relaxte middag en lezen en luieren wat. Het diner brengt nasi goreng en daarna maken we nog een avondwandelingetje naar de andere kant van het meer. Na de koffie valt de stilte en hoor je alleen de zang van de merels bij het water.. en het gesnurk van Abby die nu uitgevloerd ligt!

Morteau 18-06-2018

Om zeven uur (!) wakker en eruit voor een rondje door het bos met Abby. Bij terugkomst aan het meer warmt de van achter de bergen komende zon het water langzaam op en zie je de stoom van het wateroppervlak optrekken - zo’n mooi gezicht en we staan hier eerste rang, zo aan het meer. Om acht uur is de winkel open en kunnen we wat extra voor bij het ontbijt halen, typisch Frans natuurlijk met mierzoet rozijnenbrood en pain au chocolat😉. Het is inmiddels genoeg opgewarmd om buiten te ontbijten, heerlijk! Na negenen komen er toch weer wat wolken en dat is voor ons het startsein! Op naar andere oorden. Voor camperaars is de reis het doel😉. We rijden via prachtige routes en cols en langs mooi gelegen andere meertjes dwars door de Vogezen en maken in Cernay een stop bij een grote LeClerc. Parkeren gaat hier net zo als in de USA bij Walmart, gewoon op twee plekken. Voor het eerst laten we Abby achter in de camper, die nog voldoende koel is. Even gepiep maar dat is ff doorbijten anders wordt het nooit wat. We winkelen een rondje en na een klein halfuurtje komen we weer terug. Muts drie ligt heerlijk te pitten tussen de chauffeurs en bijrijdersstoel; haar favoriete plek als we rijden. Voort gaan we richting “De Zuid” en de Jura in. Bij St Hypolyte stoppen we voor de lunch (buiten) op een camperplaats. Deze is gratis en leuk aan de rivier de Doubs gelegen maar het is nog een beetje te vroeg om al voor de overnachting te gaan staan. We tuffen verder naar de Saute du Doubs, waar de rivier een mooie waterval heeft gevormd in de Gorges du Doubs waar de rivier de grens met Zwitserland vormt. Mooie wandeling echter ook een aanslag op kuiten, knieën en andere aanverwante lagere delen😊. Enkele paden zijn voor onderhoud afgesloten dus we pikken niet alle uitzichtpunten mee maar indrukwekkend is het sowieso. Terug bij de camper trakteren we ons op een Magnum uit eigen vriezer en rijden we naar het dorp hier in de buurt waar ook een camperplaats moet zijn. Het wordt ons niet helemaal duidelijk want er is wel een parking bij de rondvaart boten (waarmee je tot de waterval kunt varen) die ons niet aanspreekt en het terreintje ernaast dat er wel mooi uitziet is niet toegankelijk voor campers.. Door dan maar naar het nabij gelegen Morteau en een camping aan de Doubs. Deze verdient, evenals de eigenaar, geen schoonheidsprijs maar we vinden het genoeg voor vandaag en pikken de ruimste plek aan de rivier in. Voor en na het eten wordt er gerelaxed en gelummeld👌.

Fontenu 19-06-2018

Een mistige start van de dag in Morteau. Rare naam trouwens, dood water.. Na een ontbijt op t gemak maken we de Carado weer klaar voor vertrek. Dat is op zich zo gebeurd, stroomkabel eraf, checken of alle daken en ramen dicht zijn, koelkast naar 12v en in dit geval even van de blokken rijden en die in de bergruimte stallen (het terrein was niet helemaal vlak). Plan vandaag is naar Lac de Chalain te tuffen. Het eerste deel voert ons langs de rivier de Doubs, die zich hier langs rotswanden door het landschap slingert, erg mooi. Via Pontarlier nemen de de D471. De bergjes worden hier veelal weer heuveltjes en er is veel akkerbouw in plaats van bos. We willen de bron van de rivier de Ain opzoeken en moeten een heel stuk via weggetjes zonder nummer. Zo belanden we in Nozeroy hetgeen een middeleeuwse nederzetting is met een Tour d’Horloge (klokkentoren) uit de 13e (!) eeuw een mooie oude kerk en een burchtruine. We kunnen parkeren op een Camperstop die erg leuk onder de burcht ligt. Het is nog erg vroeg anders zou dit een mooie overnachting plaats zijn. Na een bezoek aan het dorp vinden we redelijk in de buurt de Source de L’Ain. Een mega smalle weg voert ons door bos en dal naar een parkeerterreintje waar we lopend verder gaan tot aan de bron. Een verstilde plas kristalhelder water bij een grot-ingang. Supermooi! Een stukje terug beginnen de eerste stroomversnellingen en Abby heeft The time of her life. Daarna op naar Lac de Chalain. Er is een mooi gelegen mega-camping met zwemparadijs aan het meer. Ondanks het voorseizoen is de camping al best goed bezocht maar we vinden er makkelijk een mooi plekje. Stroom erop, luifeltje uit en de rest van de dag relaxen. Aan het eind van de middag lopen we nog een stuk langs het meer en de hond verandert weer in zeehond. De avond brengt nog heerlijke temperatuur dus vertoeven we nog lekker buiten.

Menetrux-en-Joux 20-06-2018

Een prachtige dag! Dauwtrappen zoals gewoonlijk, rond het Lac de Chalain een uurtje met Abby tot het tijd is voor ontbijt. We zijn er allebei wel achter dat dit soort mega campings ons niet kan bekoren. Veel reuring - weinig rust.. we willen de Cascades de Herisson bezoeken en die bevinden zich slechts 13 kilometer verderop aan het eind van een mooi keteldal. Er is een grote parkeerplaats waar je voor een paar euro de hele dag kunt staan. Naast de ingang voor de route naar de watervallen is ook een camperplaats en die ziet er erg mooi en ook stil uit. Misschien een idee om hier te overnachten straks. Jammer van het parkeergeld.. De watervallen zijn adembenemend, zowel figuurlijk alsook letterlijk want het is me een klim naar boven! Er is een veelvoud van 31 stroomversnellingen en watervallen in dit dal, waarvan er 7 echte grote watervallen zijn. De een nog mooier dan de ander, het doet ons een beetje denken aan upstate New York en het fingerlake gebied. Het is voor de begrippen hier ook best druk en het “bonjour” is niet uit de lucht😉 allemaal vriendelijk volk hier in de Jura! Voor Abby is het ook weer een paradijs want ze kan op heel veel plekken het ruime sop kiezen. Ergens halverwege spotten we een gems aan de overkant van het dal tussen de rotsen! Na drie uur zijn we “rond” en weer aan het beginpunt waar het lokale frietkot ons erg aanlokkelijk lijkt met Franse frietjes en een hotdog.. Nu eens kijken of we hier kunnen kamperen en dat kan. Kosten elf en een halve euro vijftig en daar gaat dan nog het parkeergeld vanaf want dat wordt ons nu kwijtgescholden.. de camperplaats is erg mooi, superrustig en midden in de natuur. Stroom aansluiten luifel uit en .. relaxen maar weer - het wordt een beetje eentonig😀 Een heerlijke middag op onze plek naast het riviertje waar de cascades hierboven hun water aan leveren. Na het avondeten is het een beetje afgekoeld en maken we nogmaals de gang langs de watervallen naar boven. Het is nu uitgestorven en Abs kan lekker los overal natte poten halen. We lopen tot aan de derde “trap” en weer retour. De gems hebben we niet meer gezien, wel een knul uit Florida tegengekomen die al liftend Frankrijk doorgaat. Verder hadden we alle watervallen voor ons alleen. De grote parkeerplaats is leeg. Op de camperplaats welgeteld zes campers en een tent verspreid over het terrein. De stilte zal hier straks wel oorverdovend zijn👍

Nans-sous-St-Anne 21-06-2018

De stilte was op de roep van een uil na vannacht inderdaad oorverdovend! En nu, weer zo’n mooie dag... elke dag een kadootje! Zowaar een beetje uitgeslapen en met Abby de ochtendronde tot aan de eerste waterval gelopen en daarna heerlijk op het gemak buiten ontbeten. Eerste doel vandaag is Baume-les-Messieurs hetgeen volgens de folders een van Frankrijk’s mooiste dorpjes is😉 De route ernaar toe is al mooi in elk geval. De weg slingert zich uiteindelijk via krappe haarspeldbochten naar beneden tot in het keteldal waar Baume in verscholen ligt. Het dorp blijkt een authentiek middeleeuws karakter te hebben bewaard en het is er niet vol geplempt met toeristenwinkels! De grote bezienswaardigheid is de Abdij die tussen de 11e en 14e eeuw is gebouwd. Net buiten het dorp vinden we een parkeerplek voor Le Bussy (dat leek ons wel een aardige doopnaam) en we slenteren op t gemak het dorpje door. De abdij is prachtig evenals de kerk. We mogen met de hond in elk geval de binnenplaatsen doorlopen en we bezoeken elk apart even de kerk van binnen. Na koffie en wafels rijden we met Le Bussy nog langs de Cirque de Baume, een sprookjesachtige waterval net buiten het dorp. Zelden hebben we zo een mooie waterval gezien! Wie schetst onze verbazing als we de knul uit Florida hier weer tegenkomen! Kleine wereld.. Zo langzaam aan gaat onze route weer noordwaarts want zondag willen we thuiskomen om Bussy van binnen goed uit te mesten (met name van Abby’s haren) en maandag kunnen we hem weer inleveren. We zijn het er beide over eens dat dit hem wel moet worden vandaar ook het verzinnen van een naam.. het lijkt ons geweldig om hiermee door Europa te gaan toeren. Terug naar vandaag. Eerst inkopen bij een Super U waar we Abby onder piepend protest in de camper achterlaten. Bij terugkeer ligt ze prinsheerlijk op de bestuurdersstoel! Volgende doel is Nans sous St. Anne, waar de bron van het riviertje de Lison te vinden moet zijn. Niet geheel onbelangrijk dat hier een camperplaats is die een aanrader moet zijn. Het dorpje is piepklein en er is weinig loos. Mooi gelegen weer in een keteldal waar aan alle kanten de rotswanden steil oprijzen. Over de camperplaats is niks gelogen; een beauty met maar zes plekjes die met heggen zijn afgeschermd. Erlangs loopt een kabbelend beekje en aan de andere kant klinken de koeienbellen. Er is nog plek dus die pikken we meteen in. Betalen doe je in het dorp bij de melkhandel en daar rekenen we euro 3,50 af. Man zo wordt vakantie vieren nog leuk voor de portemonnee😉. We spekken de plaatselijke middenstand nog maar wat extra en kopen heerlijk ijs. De temperatuur is er wel naar met meer dan 28 graden. Eerst nog even chillen en dan gaan we voor een tweeenhalf uur durende rondwandeling die - gemak dient de mens en de camperaar - vanaf de camperplaats begint! Mooie wandeling langs de rivier en uiteindelijk staan we voor de keuze om eerst de grotten van Sarrazine te bezoeken of eerst naar de Source du Lison. Eerst de grot.. allemachtig wat een gapend gat onderaan een enorme rotswand. Je kunt er op eigen risico inlopen en dat doen we ook een stukkie, gewapend met de zaklamp op de IPhone. Behoorlijk donker maar indrukwekkend. Na het nodige klauterwerk terug lopen we naar de bron waar ons nog een verrassing in de vorm van een wederom mooie waterval wacht. De bron blijkt in een andere grot te zijn en daar is een mooi pad naartoe aangelegd. We besluiten met nog een klim naar een ander deel van de bron dat geheel ommuurd is met rotswanden maar wel open aan de bovenkant en alweer is het indrukwekkend. Terug bij Bussy eerst aan de borrel. Dan tijd voor de tweede sessie spekpannenkoeken en hopla is het alweer bijna negen uur😌. Morgen gaan we verder naar de noord, nog geen idee hoe de route nu verder gaat maar dat vinden we vanzelf uit! PS net nog even gekeken maar Abby ontwikkelt nu zwemvliezen😉

Xonrupt-Longemer 22-06-2018

De eerste foto is van rond zonsondergang op de langste dag, midzomernacht.. de temperatuur kelderde behoorlijk en buiten zitten was er niet meer bij, wat een verschil met de eerder op de dag aangetikte 28 graden! Vanochtend was het ook fris maar geen wolkje meer aan de lucht. Een ommetje met de hond zorgde weer voor mooie vergezichten en ontdekte een oude smederij die nu als museum is ingericht, met water aangedreven molen. Deze dag wordt er een van verplaatsen richting “thuis” en na overleg kijken we richting Luxemburgse grens te halen. Onderweg is het mooi en dan verruilen we de regio Franche Comte voor de Vogezen. In Vesoul een koffiestop met verse amandelbroodjes😉. We komen op het idee om nog een stop in de Vogezen te maken en dan morgen naar Luxemburg. Zo gezegd zo gedaan. Eerst kijken we of er een leuke plek in Gerardmer te vinden is maar we treffen er geen plekken die ons kunnen bekoren. Door naar waar we vorige week waren in Xonrupt-Longemer. Een klein stukje verder dan de vorige camping ligt er nog een en die biedt speciaal voor campers een klein prijsje aan en prima plekken. De temperatuur haalt de 18 graden nog niet en er staat een beste wind maar naast de camper is het redelijk beschut en zolang de zon er is kunnen we buiten blijven. Gaande de middag komt er meer bewolking en verkassen we naar binnen. We hebben nog een Netflix film op de iPad dus de avond komen we ook prima door.

Esch-sur-Sure 23-06-2018

Half negen wakker, dat moet niet gekker worden! Prachtig begin van de dag, blauwe lucht en geen zuchtje wind dus een mooie ochtendwandeling langs het meer. We kunnen weer buiten ontbijten - dan smaakt alles eens zo lekker.. Nu moeten we dan toch kilometers gaan maken om zondag weer thuis te komen en we willen ook niet de hele dag alleen maar rijden. Het eerste stuk gaat binnendoor en er zijn vervelender stukken te bedenken dan de Vogezen. Bij St. Die nemen we de N route tot aan Nancy en dan een stuk autoroute tot in Luxemburg. We willen Vianden nog wel eens zien en rijden langs de Duitse grens van Echternach naar het dorp met de mooie burcht. Onderweg kunnen we kanonnen afschieten, waar is toch iedereen hier? In Vianden is het ineens wel druk en kunnen we geen parkeerplaats vinden voor Le Bussy... er zou een camperplaats moeten zijn maar daar wordt helaas alles verbouwd en kunnen we niet staan. We rijden dan door richting Belgische grens en langs Fuusekaul waar we vorige week stonden. Toen hadden we net voor Heiderscheid aan de rivier de Sure een mooi stekkie gezien en dus gaan we kijken of we die camping nog kunnen vinden. Dat doen we en er is ook nog plek. We staan op een van de drie camperplekjes boven de rivier. De rest van de camping is met name ingericht op lang verblijf met veel sta-caravans. Er is een restaurantje en om de week af te sluiten eten we daar een prima Wiener schnitzel. Uitbuiken met een stukkie lopen langs de Sure, ook Luxemburg is erg mooi! Overigens is vandaag de nationale feestdag hier dus vandaar dat we allerlei winkels dicht zagen en de stilte in de dorpen.. Dit is trouwens de eerste stek waar we WiFi bereik hebben en met horten en stoten pikken we de WK wedstrijd Duitsland-Zweden op. Dat gaat op zich prima op de iPad en KPN I-tv maar de WiFi verbinding is niet zo erg best. Nou kun je tegenwoordig ook zonder extra kosten data roamen via je abonnement maar een hele tv uitzending gaat waarschijnlijk teveel data zijn. Van de IPAd en Netflix hebben we deze week al best veel plezier gehad. Vooraf wat films en series downloaden is alles wat nodig is. Een schotel met televisie hebben we zo niet nodig. Nog een nachtje in Bussy en dan huiswaarts om te cleanen!