29 maart 2018

We zijn weer thuis na een vlot verlopen reis. Het blijft een lange zit zeker met een overstap maar alles verliep prima. De katten weer begroet en toen we thuiskwamen liep Abby aan de overkant met de oppas dus die kwam meteen aandenderen.

28 maart 2018

Op SFO AirPort aan het wachten op boarding naar Frankfurt. Vanochtend prettig verrast met een prima ontbijt in het hotel en daarna nog even downtown gereden. Geparkeerd aan Crissy Field en op gemakje Palace of Fine Arts nog bekeken, mooi gebouw! Heerlijk weer vandaag dus nog een uurtje chillen aan de baai en daarna naar de AirPort. Het is hier enorm druk en slecht georganiseerd maar we zitten op het gemak terwijl voor ons iedereen al staat te dringen om in het vliegtuig te komen terwijl de deuren nog niet open zijn. What else is new😉

26 maart 2018

Het was een ouderwets koude nacht, de kachel bromde vanochtend vanzelf aan. Maar met al die dekbedden die over zijn nu hebben we het daaronder niet meer koud. De zon is al op en het is een prachtige dag. Op naar het eindpunt van de route door de Pinnacles waar we de camper kunnen parkeren en beginnen aan de Bear Gulch Cave trail. Het pad gaat stijl omhoog en na een kilometer of anderhalf staan we aan het begin van de Cave. Die is gevormd door enorme rotsblokken die van boven op de kloof zijn gerold en bieden plaats aan een kolonie vleermuizen. We kunnen het eerste deel ervan door klauteren, gewapend met een zaklamp want kunstlicht is hier niet. Bovenaan worden we verrast met uitzicht over een stuwmeertje en we lopen terug via de rimtrail. Voldaan staan we na tweeenhalf uur weer bij de camper en het volk dat daar staat te wachten is blij dat we er zijn want nu maken we plek vrij voor vier personenauto’s.

24 maart 2018

Toch wel weer aardig wat regen gevallen vannacht maar bij het opstaan was het weer droog en al snel kwam er ook een zonnetje aan te pas! We hebben uitgeslapen vanochtend en de laatste ontwakende was de heer Arikan om 09.30, wat een feest! De youngsters hebben aardig wat moeten ontberen op dat vlak want wij ouwe knarren zijn van het vroege opstaan; pluk de dag! Maar vandaag de laatste dag voor onze meiden en jongens kon het op het gemak. Maak samen met Eline een lekkere strandwandeling, er wordt verder gekeuteld op de camping, ontbeten en gedoucht en de koffers en tassen ingepakt - alles klaar voor vertrek. Eerst gaan we San Francisco nog in en we rijden nog een keer via Highway one tot in de stad en dan de Golden Gate met de camper over. Aan de andere kant van de brug gestopt op de parking bij het viewpoint, man man wat een drukte weer hier. Het is trouwens flink frisser dan gisteren, maar het zonnetje is gelukkig aanwezig. Dan rijden we aan de andere kant weer terug en lukt het ons wederom om een gratis parkeerplek te vinden langs de baai aan Marina Green Drive. Dit keer gaan we met de benenwagen en we lopen eerst naar Fort Mason Art Center waar we een tijd zoet brengen in een boekenwinkel die tweedehands boeken, platen, cd’s en dvd’s verkoopt die afkomstig zijn uit de plaatselijke bibliotheek. Een aantal van ons vindt er iets van z’n gading, de meiden boeken over sprookjes, Eline oude prenten met oud-Hollandse liedjes in het Engels vertaald en ikzelf tik The Grapes of Wrath van John Steinbeck op de kop. We vervolgen hierna onze wandeling en het doel was om te zien of we met de cable car naar China Town konden. Helaas, op het draaipunt staat een rij mensen van zo’n twee uur wachttijd en dat hebben we er niet voor over, zoveel tijd hebben we ook bijna niet meer want er moeten er vanavond vier vliegen. De magen beginnen ook in opstand te komen dus zoeken we een tentje om iets te eten. We slagen aan het begin van het Fisherman’s Wharf gebied bij een Italiaan waar we op het terras kunnen eten en daar brengen we een goed uur in de zon door. Het eten was er ook voortreffelijk dus dat was goed geregeld. Op het gemak slenteren we terug naar de camper en na een halfuurtje pauze moeten we dan echt op weg richting SFO AirPort. De rit voert via de binnenstad met mega-steile heuvels die de camper moeiteloos neemt en na drie kwartier staan we met camper en al op de busbaan voor de international terminal. Laden de koffers uit en dan is er ineens het moment van afscheid nemen. Best raar om na twee intensieve weken samen opgetrokken te hebben nu ineens weer met zijn tweeën te zijn. Af gaan de jongelui de terminal in en wij rijden dan saampjes via Silicon Valley naar Gilroy ten zuiden van San José en overnachten op een camping naast een outlet centrum. De jongelui stijgen net na half elf op met Lufthansa naar München en dan nog een klein stukkie naar Amsterdam. Goeie reis en tot snel, het was supertof met z’n allen de afgelopen twee weken!

23 maart 2018

Een behoorlijk frisse start deze ochtend in de redwood bossen bij Boulder Creek. De hertjes en eekhoorns zijn weer alom. We tuffen terug via Santa Cruz en volgen dan Highway one northbound tot in Half Moon Bay, waar we vanavond kampement zullen maken. Nu eerst naar San Francisco. Het laatste stuk van de route voert ons dwars door de binnenstad, met een camper van dit formaat altijd een leuke ervaring. We vinden een (gratis) parkeerplek bij Marina Green voor de rest van de dag. Al vanaf onze parkeerplek zien we de Golden Gate bridge en Alcatraz in de verte liggen. We huren fietsen voor de middag en koersen daarmee eerst naar Pier 39, Fisherman’s Wharf, een toeristen trekker annex valkuil van formaat maar toch erg leuk om even overheen te slenteren. Uiteraard staan we lang te kijken bij de zeeleeuwen waarvan er vandaag enorm veel op de pontons liggen. We proberen nog kaartjes voor Alcatraz voor morgen te scoren maar helaas is men tot 4 april totaal uitverkocht! Dan peddelen we langs de baai naar de Golden Gate Bridge die je op de fiets ook over kunt. Een immens steile beklimming op een mooi fietspad voert je naar het begin van de brug en dan fietsen we er ineens bovenop. Is het vanuit de verte al indrukwekkend, op je fietsje eroverheen is dat helemaal. Mooie ervaring.. tal van foto’s en filmpjes rijker keren we aan de overkant om en fietsen terug naar de stad. Nog een paar boodschappen voor de barbeque en dan op naar Half Moon Bay State Beach waar we de laatste nacht met de jongelui kamperen. Zij vliegen morgenavond terug naar Nederland. Wij hebben dan nog tot woensdag hier in de buurt.

22 maart 2018

Bij het wakker worden tikt de regen op het dak.. we ontbijten binnen en zijn om kwart over zeven op weg naar Monterey voor onze geboekte whale watch tour. We merken dat het niet alleen nat is maar ook heel hard waait en zodra we de zee zien merken we dat er ook veel laaghangende bewolking over ligt. Het zal ons benieuwen hoeveel we kunnen zien. Bij aankomst op de pier in Monterey worden we snel uit de droom geholpen want er wordt niet uitgevaren vandaag, de zee is te ruw. Helaas pindakaas.. wel heel jammer want we hadden ons er zeker op verheugd. Terug naar de camper en een nieuw plan trekken. Onze overnachting is gepland in de buurt van Santa Cruz en daar vinden we het Seymour marine biology centrum waarheen we koers zetten. Willen graag iets binnen zien want met dit weer buiten lopen lokt niet aan. Het museumpje blijkt een prima keus. Je kunt er van alles over het lokale zeeleven leren en beleven. Er zijn

21 maart 2018

Vannacht heeft het langdurig geregend en vanochtend werden we ook wakker met het getik van de regendruppels op het dak van de camper. Had het plan om een mooie ochtendwandeling naar het strand te maken maar in dit weer het plan ook weer net zo hard laten varen! We ontbijten en rijden vanaf de campground nog 1 keer langs de Elephant seals verderop. Zowaar is het even droog en we spenderen nog een stief kwartiertje in de nabijheid van al dat moois op het strand. We maken even gebruik van de hier aanwezige WiFi om het weer bij onze bestemming voor vandaag, Monterey, te bekijken en het lijkt daar prima te zijn, droog en 19 graden. Op naar Monterey via Highway 101 in het binnenland vanwege de afgesloten Highway one. Een whale watch staat op de verlanglijst en in de buurt van Monterey bay aangekomen proberen we eerst ons geluk in Moss Landing, maar hier zijn morgenochtend pas de eerste mogelijkheden weer. Dus rijden we naar  Monterey en lopen Fisherman’s Wharf over. Een gezellig sfeertje met tal van restaurantjes en winkeltjes. We genieten er van het uitzicht en zien een flink aantal zee-otters met elkaar ravotten in de haven. De sealions liggen er ook, maar zijn te ver om goed met het blote oog te kunnen zien. Ook hier is de eerstvolgende afvaart voor een whale watch pas morgen en we boeken een trip met vertrek om 09.00 uur. De baai van Monterey is behoorlijk diep en is een veel gebruikte stop voor de migrerende walvissen (Grey whales en Humpback whales maar ook orca’s en dolfijnen worden hier gezien). Hopelijk zien we wat, het weer wordt morgen wel minder en de zee wordt wat ruw is de verwachting.

20 maart 2018

Heerlijk geslapen en wakker geworden met het geluid van de branding achter ons. Het is mooi weer en we kunnen buiten ontbijten. Al snel worden er walvissen op zee gespot en ook dolfijnen. De walvissen migreren nu weer van Baja California richting het noorden en Alaska. We zien er een aantal voorbij trekken, de een wat beter zichtbaar dan de ander maar indrukwekkend blijft dat sowieso. De vorige keer dat we op deze camping stonden hadden we dat geluk ook al, maar misschien is het voor deze migratie periode wel normaal. Er worden ook kolibries gespot en al met al gaan we voor ons doen pas laat op pad. Op de campground laten we de propaantank nog vullen en gaan dan naar de noord, deels via highway one en de 101. Eerste stop is in Santa Barbara waar we de mission uit 1790 bezoeken, voor Amerikaanse begrippen bijna prehistorisch.. er zijn nog een tiental oude Spaanse missieposten vanaf San Diego tot aan San Francisco te vinden. Deze is redelijk groot en we zien het museum, de tuin, begraafplaats en kerk. We rijden via het binnenland en talloze fruitboeren (heel veel aardbeien worden hier verbouwd) naar Oceano aan de kust waar we Highway One weer oppikken. Eerst echter lunchen in de Rock & Roll Diner, een jaren vijftig diner in twee oude treinstellen. Het eten was er heerlijk. Het laatste stuk on The Road vandaag brengt ons in San Simeon waar we een plek hebben op een State Park campground. Mooi gelegen vlakbij de Pacific maar sinds Oceano is het steeds heviger gaan regenen dus bivakkeren we binnen. Voordat we kamp maken bezoeken we nog de Sea Elephant Rookery hier vlakbij aan de kust. Er liggen nog tal van mannetjes, vrouwtjes en babies. Deze dieren spenderen maar een paar maanden per jaar op het strand, en zijn dus hele lange periodes op zee. Eigenlijk zijn ze alleen op de stranden om te paren, baren en gedurende het spenen van de jongen. Sinds 1990 bevolken ze de stranden bij San Simeon. Ontzettend leuk om deze zeeolifanten (alleen de volwassen mannetjes hebben een “slurf”) hier weer te mogen zien. Al met al hebben we vandaag zo aardig wat zeebeesten kunnen zien.

19 maart 2018

Een vroege start vandaag want we hebben heel wat miles af te leggen naar onze eindbestemming Malibu. Toch even goed ontbijten en dan rijden we via Stovepipe Wells en de Panamint Valley Road weer uit Death Valley. Aan het landschap verandert echter weinig, we blijven tot aan Mojave in de woestijn. Mijlenlang geen levende ziel of nederzetting. Net voor Mojave maken we even een koffiestop en daarna weer door. Bij Mojave zien we een vliegtuig kerkhof met onder andere de door KLM onlangs afgedankte Boeing 747’s. Een korte tankstop en door richting Los Angeles. Een kilometer of 70 van de stadsgrens beginnen de voorsteden en wordt de Highway steeds drukker. Na een goeie 4 uur sturen bereiken we Hollywood en koersen we door Griffith Park om bij het observatorium op de top een lunchstop te maken. Het is helaas zo druk dat de parking vol is en we worden gesommeerd om beneden aan de klim om te draaien. We zien de flinke klim lopend naar de top niet zo zitten en genieten op de parking van een hotdog van de meesterbakker. We rijden door Hollywood en over de Walk of Fame, Hollywood Boulevard. Daarna koers verzet naar Santa Monica. We zien de pier, echter ook hier is het zo druk dat we onze ondermaatse stadsbus niet kwijt kunnen. Ondergetekende is ook wel een beetje moe van de lange rit en het rijden in deze drukke stad, hetgeen aardig wat van je concentratie vergt. We besluiten dan door te rijden naar Malibu waar we op Malibu RV park net boven de Pacific een prachtige camperplaats met uitzicht op zee hebben veroverd. Blijft een mooi stukje kust hier. Na ons geïnstalleerd te hebben maken we een wandelingetje naar het strand waar de eerste zeeleeuw en talloze pelikanen gespot worden! We eten vanavond “thuis” en er wordt gedoucht en er worden wat wassen gedraaid. Op zee zien we een hele troep dolfijnen voorbij trekken. Supertof plekje hier! Tot slot bekijken we ons zeer lokale acteertalent op een geïmproviseerd witte doek in de camper en beleven zo een beetje de afgelopen week opnieuw. Het is nog mooi weer en je kunt nu nog buiten zitten. We horen de branding op de achtergrond dus de slaap zal zo wel lukken!

18 maart 2018

We zitten weer aan een kampvuurtje, maar nu in Death Valley. De dag begon met een laat (voor ons doen, voor de jeugd had het wel later gemogen) ontbijt. Na vertrek van Circus Circus Las Vegas slaan we nogmaals in bij een Walmart en dan rijden we via Pahrump Californië binnen en komen in Death Valley National Park. De eerste stop is bij Zabriskie Point vanwaar je een prachtig uitzicht over de vallei hebt. Dan stoppen we bij Badwater Basin, het laagste punt van de USA, 82 meter onder zeeniveau. Tevens de warmste plaats in de VS, maar niet vandaag. Het is wel mooi weer en we schatten de temperatuur op een graad of zestien. We lopen een stuk de zoutvlakte op en rijden daarna verder naar Salt Water Creek, waar we pupfish in het stroompje zien. Bizar zo in de woestijn. We zoeken de camping op in Furnace Creek, een oase midden in de woestijn. We hebben een dry plekje dus geen stroom maar een pluspunt is een bronwater zwembad waarvan het water ook nog lekker warm is en dus nemen we een duik. We ontdekken ook een diner die we met een bezoek vereren en doen dus lekker makkelijk. De avond sluiten we af bij een mooi kampvuur. De temperatuur is nog heerlijk!