Dag 16 - wakker worden in Koroni

We worden wakker met het zachte getik van een beetje regen op het camperdak. Dat hebben we nog niet meegemaakt in Griekenland, behalve onderweg de eerste dag toen de bus was bedolven onder het Sahara-zand. Het blijft wat druppelen en de weersverwachting voor de west-hoek van Griekenland voor de komende dagen is niet zo best. Bewolking maar voornamelijk ook neerslag. Tijd om het plan aan te passen. In plaats van de westkust te gaan volgen richting Patras en daar het vasteland weer op te zoeken, willen we nu dwars door het binnenland van de Peloponnesos richting Sparta en dan verder richting noordoost rijden, om het weer (naar verwachting) lekker te houden. Vandaag is overal wat nat, dus we zullen het er mee moeten doen. We rijden wel eerst een beetje naar de westkust, want we willen Methoni zien. Methoni is een van oorsprong Venetiaanse haven die vanaf de 13e eeuw AD het pelgrimvervoer naar Palestina beheerste. Er is een enorm fort gebouwd dat aan drie kanten door de zee wordt omringd en dat nog toegankelijk is. We zien de resten er van, en je kunt overal binnenwandelen om te zien wat er van binnen nog over is van de eeuwenoude structuren. Het is een mooie combinatie van Venetiaanse, Turkse en Franse militaire architectuur. De achthoekige toren van het vestingeiland Bourtzi is van de 16e eeuw.

De Bourtzi vanuit het stadje Methoni gezien

Het hele bouwwerk heeft iets machtigs over zich. De muren, waarvan er nog een groot deel overeind staan, zijn metersdik en je kunt je voorstellen dat dit een strategische plek van formaat moet zijn geweest. Na Methoni pakken we nog een klein stukje van de westkust mee en steken dan door de heuvels het binnenland door richting Kalamata, waar we gisteren ook langskwamen. Het blijft stevig doorregenen. Na Kalamata nemen we een prachtige binnendoorweg naar Sparta, die voert door overweldigende kloven en hoge bergruggen. We passeren zelfs nog wat sneeuw op de hoogste flanken. Het is in en in koud daarboven en de wolken stijgen langzaam vanuit de dalen op. We dalen af naar Sparta en de weg wordt zo mogelijk nog mooier. Foto’s maken is lastig, gezien de regen en mist maar de rit staat in ons geheugen gegrift!

We rijden vanuit Sparta (dat een niet zo heel grote stad lijkt te zijn) naar de flanken van de Taigetos bergen, waar het antieke Byzantijnse stadje Mystras ligt. Deze parel werd in 1249 door de Franken gesticht en gebouwd met resten van de oude stad Sparta. Het kwam al snel onder Byzantijnse heerschappij en tijdens de bloeitijd woonden er 42.000 mensen binnen de muren van de stad. De stad werd bestuurd door despoten (broers of zonen van de keizer). Wat je tegenwoordig kunt zien zijn met name de Byzantijnse kerken en kloosters waarvan er veel verrassend goed bewaard zijn gebleven, en sommige nog in functie zijn. Er is ook een bovenstad met een fort, waar wij niet meer zijn geweest. Het bezoeken van dit openluchtmuseum was een aanslag op de kuiten, want alles gaat flink stijl omhoog en de keitjes waarmee er is bestraat, liggen schots en scheef. Echt makkelijk lopen is het niet. Maar mensen wat een pracht en praal moet dit zijn geweest. We bezoeken een vijftal kerken/kloosters en lopen nog langs het Despotenpaleis dat helaas dicht is.

De weg naar Mystras, dat hoog tegen de bergrug is aangeplakt.

Een panorama vanuit Mystras met in de verte de witte huizen van het moderne Sparta. Van het oude Sparta is helaas nog maar erg weinig overgebleven.

Het met fresco’s bewerkte plafond van een van de kerken

Indrukwekkend, dat was het bezoek aan Mystras. Moeie voeten en snel op zoek naar een overnachtingsplekje. Onderaan de berg net voor het dorp is camping Castleview waar we een prima plek en goeie WiFi treffen. Koken doet Eline vanavond in de camper. Inmiddels regent het gestaag door maar binnen is het droog. Gelukkig was het gespetter tijdens onze wandeling in Mystras redelijk beperkt en kwam er zelfs nog een flauw zonnetje aan te pas. Morgen verder door het binnenland in de globale richting van Korinthos. 4 Mei vandaag, altijd vreemd om met dodenherdenking niet thuis te zijn. Om acht uur Nederlandse tijd staan we er uiteraard altijd wel bij stil. En dankzij de moderne wonderen zijn we zelfs in staat om het via de NOS live op de IPad mee te maken in Amsterdam. Een altijd indrukwekkende gebeurtenis!

Sparta, Griekenland 04-05-2019

20.30 uur - 13 graden (...)