Dag 8 - wakker worden aan de Ionische Zee

Wat een kado vanochtend om zo wakker te mogen worden. Niets anders te horen dan een paar vroege vogeltjes en het heel licht kabbelen van de golfjes tegen het grind. Na een half uurtje zijn de opa’s ook wakker en die ene die gister het hoogste woord had, had dat vanochtend weer. Voor die andere twee te hopen dat ‘ie vannacht wel z’n hoofd hield.. Een voor een komen de opaatjes in hun pyjama uit het busje en doen hun ding. Wij ook, het ontbijt is zoals gewoonlijk wat uitgebreider dan thuis en daarna keutelen we wat in en rond de camper. Het is trouwens mooi weer, strak blauwe lucht en de temperatuur is ook al lekker. De opa’s met Donald Sutherland aan het stuur gaan weer op pad en dan blijven we alleen achter. Onze bus ziet er nog steeds niet uit, en we willen af van de in Italië gekochte waterflessen (die waren met bubbels en niet echt heel erg lekker) dus die gaan eraan om de bus mee te wassen. Nu zijn we weer toonbaar en kunnen we beter zien waar we rijden.

Hier rond de plaats waar we staan is het ook weer een waar bloemenfeest, zoals op veel meer plekken in Griekenland. Nu het lekker weer wordt zou Eline hier best nog een dagje willen blijven, maar we besluiten uiteindelijk toch ook op pad te gaan. Er moeten wat boodschappen worden gedaan en ik moet beloven dat als we niets mooiers dan deze 10plus plek tegen gaan komen, we richting het einde van onze avontuur hier nog eens een nachtje gaan staan. We rijden nu aan de andere kant de baai uit naar boven en komen boven een nieuwe wonderschone baai tegen. Daarna gaat het langzaam naar meer laagland. We komen hier en daar herders tegen met schapen, geiten en hun honden. Er lopen trouwens overal waar we komen honden los op straat. Dat zijn deels honden die wel ergens thuis horen (nemen we aan want met halsband) en zwervertjes (die zien er ook minder fris uit). We maken een stop bij een Lidl om weer wat in te slaan en gaan dan verder in de richting van Korinthos.

We komen terecht in file-leed van dit paasweekend (hier is dat een week later) en alle Atheners lijken op weg richting de Peloponnesos. Bij een tolpein zijn er denk ik een twintigtal poortjes en de auto’s staan er veertig rijen dik. Een beetje doordrukken en toeteren hoort er dan bij en ik pas me maar aan. We komen zonder schade door de tol en daarna wil het nog niet zo vlotten op de weg. We zien onder en langs ons een secundaire weg en besluiten af te slaan en die verder te nemen. Ik begrijp nu nog niet waarom verder niemand op dat idee kwam en zo komen we redelijk snel in Korinthos en ineens rijden we over een brug en zien we onder ons het Kanaal van Korinthos. Dat ken ik vanuit mijn Vertom-tijd, toen we er regelmatig met onze coasters doorheen voeren. We stoppen de bus aan de overkant en er blijkt een mega toerist-trap te zijn met winkeltjes waar ze je een zonnebrilletje voor twintig euro aan willen smeren, die je bij de Action voor minder dan drie eurie zal weten te scoren. Eline laat zich niet neppen en weet even later een nepperd van Rayben voor veul minder te scoren (zonnebril thuis laten liggen..). Het kanaal is indrukwekkend, diep en leeg.. Helaas geen schepen op dit moment.

Nu zijn we op de Peloponnesos, waar we het (schier)eiland rond willen rijden over de verschillende “vingers” in het zuiden. Eerste stop wordt Epidaurus, waar we morgen een heiligdom en het grootst bewaarde antieke amphi-theater willen gaan zien. In het dorpje Epidaurus vinden we een plekje op Bekos camping. Het barst hier van de sinaasappel en citroen bomen, en de geur ervan doordringt alles. Gelukkig wel lekker! Onze plek is op steenworp-afstand van het smalle kiezelstrand en we wagen onze eerste duik in zee. Kkkkkoud! We relaxen nog wat verder en eten even verderop bij een leuk strandtentje ons diner. Morgen dus richting oudheden en daarna gaan we zien of we ergens aan de kust een of twee nachtjes in een leuk en afgelegen baaitje kunnen gaan staan. Dat zal zonder bereik zijn, dus mogelijk vervolgen we over een paar dagen!