17 mei 2012

Gepubliceerd op 23 september 2018 om 14:44

Vanochtend namen we na het ontbijt wederom de fastferry van Larkspur naar San Francisco Pier 1, de Ferryterminal. Op aanraden van de campingbeheerder hebben we in de terminal een "Munipass" gekocht, waarmee je een dag onbeperkt met alle "municipal" openbaar vervoer, de bussen, trams en de cable cars kunt. We nemen vervolgens het trammetje over Embarcadero naar Fisherman's Wharf en bekijken vanochtend alle winkels op de boven promenade (gisteravond alleen alles beneden gezien).

Het weer is heerlijk, wel wat fris, maar een mooie blauwe lucht en zelfs de Golden Gate brug is op afstand zichtbaar, al is het wel wat heiig. De zeeleeuwen liggen heerlijk in het zonnetje, alles ziet er zo een beetje anders uit. We lopen daarna naar Pier 33, waarvandaan de Alcatraz Cruises vertrekken. Een heel circus alles bij elkaar, wel strak geregeld. De bestelde tickets liggen klaar en daarna is het verplicht op de foto (kosten voor 2 stuks usd 22,- dus hebben we maar in het rek laten liggen - zonde van het papier). Met 336 man op de boot komen we aan op Alcatraz. Je kunt dan het eiland zelf bezoeken en het staat je vrij welke boot je weer terug neemt, ze gaan elk half uur.

We doen eerst de audiotour door het cellenblok en lopen daarna nog een tijdje over het eiland, waar schitterende bloemen bloeien en het uitzicht op de stad en de Golden Gate geweldig mooi is. Alcatraz was vroeger overigens eerst een verdedigingswerk en een vuurtoreneiland, voordat het een staatsgevangenis werd. Onder andere Al Capone en "Birdman" hebben hier gevangen gezeten.

Er is veel historie en de tour is erg wetenswaardig. We varen weer terug naar de stad en lunchen op Pier 39.

Daarna nemen we een cable car richting Chinatown en mag ondergetekende aan de zijkant hangen, een leuke ervaring!

We dwalen door Chinatown langs alle bazars en nemen de tram terug naar de Ferryterminal en vervolgens de fastferry naar Larkspur.

Even na achten 's avonds zijn we weer op de camping en begint het opruimen van de camper, inpakken van de koffers en weggooien wat we teveel hadden, en da's best wat.. Morgen moeten we de RV weer inleveren en blijven we nog 1 nachtje in een hotel voordat we zaterdag de terugreis beginnen..